tirsdag 25. oktober 2011

20 sek med vennskap

Vennskap
‹Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Vennskap er viktig for mennesket.
Vennskap er et forhold som har sitt grunnlag i tillit eller kjærlighet. Vennskap kan utvikle seg mellom to eller flere mennesker som omgås og trives i hverandres selskap, og som gjerne har noe til felles, for eksempel i form av interesser. Sympati, empati og ærlighet er viktig i et vennskap.
For mennesket er det viktig å ha noen på sin side når man har det vanskelig. Ettersom mennesket i utgangspunktet også er et sosialt vesen er det viktig å ha selskap av noen. Dersom et menneske er totalt ensomt, kan det føre til depresjoner og psykiske problemer.


Hvor lenge må man kjenne noen før man er venner? Er det nok med 10 minutter, eller må det være en gjensidig greie som strekker seg over år?

Mens jeg ventet på bussen i dag, så jeg en mor med to barn i samme ærend på andre siden av vegen. Den eldste av ungene fant ventingen særdeles uinteressant og så seg om etter langt mer spennende ting å gjøre. Hun fikk øyekontakt med en dame som stod rett ved siden av. De to som var vilt fremmede for noen sekunder siden, spratt litt frem og tilbake, smilte og skar grimaser til hverandre. Det hele varte i ca. 20 sek. før de gikk tilbake til å være fremmede for hverandre igjen. Det er en mulighet for at de ikke kommer til å se hverandre igjen, men i de 20 sekundene, var de venner.

Jeg fikk litt lyst til å prøve det samme med den gamle damen som stod ved siden av meg, men med tanke på at jeg var iført boots, piercinger, vest med hodeskaller og pentagrammer på (den som svigermor liker så godt) og djevelen selv dundrende på øret, skjønte jeg at det hadde medført seg mer skade enn kjærlighet.

Vennskap er en snodig greie.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar